top of page

עקרון 2 - גבולות


מה זה גבול? למה הוא חשוב? מה אנחנו עושים איתו? להרבה ילדים הגבולות לא ברורים. זה יכול להיות גבול אותו הצבנו לילד, זה יכול להיות גבול של ילד אחר וזה יכול להיות גבול פיזי כמו גדר. אבל הגבול הפרוץ ביותר הוא הגבול האישי של הילד. אמנם האדם נולד בגוף, אבל החיבור בין הנשמה והגוף אינו פשוט ועל האדם מוטלת חובת החיבור בין המודעות לגוף. הרבה פעמים הילד (ולעיתים גם המבוגר) לא יודע איפה הוא מתחיל ואיפה הוא נגמר. היד יכולה לעוף קדימה ללא שום מחשבה, והראש יכול להרגיש מנותק לחלוטין מהגוף. וזו תחושה לא פשוטה. קצת כמו שיכרות. זה יוצר תחושה של ערפל פנימי. ערפל שקשה לצמוח איתו.

וכדי לצאת מהערפל צריך לגלות את הגבולות. כל תנועה עוזרת לגילוי הזה. הילד בפעילות עצמית הוא קולומבוס שמגלה את אמריקה, מרגיש את הרגל במקום מסוים, פתאום מרגיש לחץ בראש ואת הגב נוגע בחפץ. כשאנחנו נותנים פעילות לילד, אנו עובדים על נושא זה בצורה אחרת. כשאנחנו מבקשים מהילד שלנו לעשות בגופו משימה מסוימת, אנחנו מבקשים ממנו בעצם לחבר בין מודעותו לגופו. ככל שהפעילות אליה נזמין את הילד תהיה מדויקת יותר הילד יעמוד מול הגבולות של עצמו, ויאלץ לגלות אותם.

גם דרך התחושה אנו יכולים לעזור לילד לגלות את הגבולות שלו. כאשר ניתן לילד תחושה באזורים שאינם חשים בדרך כלל, נזמין אותו לגלות את גופו, ויותר חשוב, את המקום בו גופו מסתיים ומתחיל הגוף של מישהו אחר.

האם יש קשר בין הגבולות של הגוף לגבולות חיצוניים? הניסיון שלי מראה שכן. כשילד לומד את הגבולות שלו, הוא יוצא מהערפל, ולומד להכיר גם גבולות חיצוניים ביתר קלות.


תרגילים מתאימים: לעקרון הזה יש שני סוגי תרגילים. סוג אחד הוא כל תרגיל שקשור להרגשה של הגוף שלנו.

התרגיל גוש חימר:

הילדים שוכבים על הרצפה. כל אחד מהם מדמיין שהוא גוש חמר. בשלב הראשון, נעבור בין הילדים ו"נלוש" את גוש החימר. בשלב השני, נעצב את גוש החימר בתנוחה הרצויה לנו. גוש החימר נשאר זמן מה בתנוחה זו.

גילאים מומלצים: עד כיתה ב'.

כמות ילדים מומלצת: ילד 1 ומעלה


סוג שני של תרגילים הוא תרגיל של גבול חיצוני. דוגמא לכך היא:

לרוץ לעצור:

תרגיל שמלמד דרך הגוף עצירה והתחלה.

מה צריך : תוף מרים, או סתם שתי ידיים שמוחאים בהם כפיים.

מוחאים כפיים מחיאות חלשות ומהירות. אומרים לילדים: מי יצליח לרוץ במחיאות הקטנות, ולעצור במחיאה החזקה? כשהילדים עוצרים, עוברים בניהם בשקט. בודקים מי באמת מצליח לעצור. חוזרים לרוץ, ועצרים עוד פעם. אפשר להוסיף משימות בריצה, (ריצה איטית, זחילה כמו נחש, זחילה על 4, דילוגים של קנגרו, הליכה שקטה, ועוד...) בעצירה לא כדאי בינתיים להוסיף משימות.

גילאים מומלצים: גיל 3 ומעלה

כמות ילדים מומלצת: ילד 1 ומעלה

51 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page